Istanbul

Architektura, historie a kultura

Dlaždice a keramika z Izniku


Osmanský dvůr fascinoval čínský modrobílý porcelán a toužil po podobné keramice, která by byla s čínským modrobílým porcelánem srovnatelná. To se nejspíše stalo hlavním impulsem k výrobě vlastní osmanské keramiky, která měla ambice se čínskému porcelánu vyrovnat .

V polovině 15. století se v Malé Asii poprvé objevil nový typ tzv. fritové keramiky, jež se sice nemohla rovnat čínské keramice, ale přesto se keramikům sídlícím v Izniku podařilo vytvořit technologicky i esteticky unikátní díla. Tato keramická díla se stala neoddělitelnou součástí domácností vysoce postavených Osmanů a zejména samotného sultánského dvora. Původ této nové technologie není dosud zcela objasněn. Islámská keramická tradice města Iznik sahá do 14. století. Lze předpokládat, že částečně navázala na starší byzantskou tradici kameniny s načervenalým střepem.

obrazek.jpg, 91kB
Istanbulská keramika, pxhere.com

Modrobílý styl

Dekor iznické keramiky se řadí do několika stylů. Nejstarším je modrobílý styl. Osmanský dvůr toužil po keramice, která by byla srovnatelná s modrobílým čínským porcelánem, není proto divu, že první styl dekoru byl modrobílý a později obohacený o tyrkysovou. Dekor kombinoval tradiční islámskou arabesku z proplétaných stonků, špičatých lístků a rozet.

Rostlinný styl

Později získal dekor iznické keramiky novou tvář a vznikl rostlinný styl. Paleta barev se rozšířila o šedozelenou, olivově zelenou a fialovou a původní silně stylizovaná arabeska se změnila v živější a přirozenější les mnohovrstevných rozet a propletených stonků. Nejsilnějším motivem, který přetrval do dalších období, je list zvaný saz – dlouhý zubatý esovitě prohnutý list, který je jakoby zachycený v rozevlátém pohybu.

Květinový styl

Třetím a posledním stylem byl květinový styl, který lze považovat za vrchol iznické tvorby. Tento styl je obvykle nazývaný quatre – fleurs podle čtyř hlavních druhů květin. Byla vynalezena nová sytá tomatově červená barva, která se reliéfně nanášela pod polevu. Motivem tohoto stylu se staly barevné rozkvetlé tulipány, karafiáty, hyacinty, růže a další drobné kvítky. Dalším důležitým motivem je oválný plod na stonku, považovaný za granátové jablko nebo artyčok. Na keramice se také objevují lidské figury, zvířata nebo plachetnice.

Dlaždice

Rostlinný styl doplněný a o některé prvky z květinového stylu znamenal přelom ve výzdobě architektury. Čtvercové nebo obdélníkové dlaždice, z nichž každá nesla díl živého rostlinného dekoru, který byl proveden v plné barevné škále na bílém podkladu, umožňovaly obložení jakkoliv rozlehlé plochy. Propojení rostlinného dekoru navazovala dojem nekonečnosti.

dlaždice
Istanbulské dlaždice, pxhere.com

Zdroje

  1. HISTORY of IZNIK “CHINI” * TILES & POTTERY. Www.iznik.com [online]. 2014 [cit. 2019-05-27]. Dostupné z: http://www.iznik.com/
  2. História İznik dlaždíc v Turecku [online]. [cit. 2019-05-27]. Dostupné z: https://slo.worldtourismgroup.com/
  3. Turecká keramika 15.–17. století a její ohlasy v Evropě [online]. [cit. 2019-05-27]. Dostupné z: http://www.czechdesign.cz/
Text: Tereza Maštalýřová