Istanbulské mosty přes Bosporský průliv

Přes Bosporský průliv v Městě Istanbul vedou tři mosty.

Bosporský most, Most mučedníků 15. července Most sultána Mehmeda Dobyvatele Most sultána Selima I. Hrozného Marmaray

Bosporský most, Most mučedníků 15. července


S ideou stavby mostu přes Bospor jako první přišel Perský král Darius I, jež postavil dočasný most z lodí, aby po něm mohla přejít jeho 700 000 armáda. Stavba nynějšího mostu byla zahájena 20. února 1970 a ukončena 30. října 1973. Do konce roku 1977 bylo možno se po mostu pohybovat i pěšky. Od roku 1978 není na most povoleno vstupovat či vjíždět komerčními vozidly. V roce 2007 byl most vybaven technologií LED a tak je možno most osvětlit různými barvamy a způsoby. Denně se přes něj přepraví až 200 000 vozidel. Mýtné se platí pouze na Evropské straně.

Most sultána Mehmeda Dobyvatele

Jedná se o jeden a půl kilometru dlouhý most, vzdálenost mezi jeho celovými pylony, jež jsou 110 metrů vysoké, je 1090 metrů. Stavba mostu byla zahájena v roce 1986 a ukončena 3. července 1988. Stejně jako na bosporském mostě se zde platí mýtné pouze při cestě do Asie, jež je přijímáno pomocí bezdrátové technologie OGS.

Most sultána Selima I. Hrozného

Po stavební stránce se jedná o nejzajímavější ze všech tří mostů. Stavba započala 29. května 2013 a k otevření došlo 26. srpna 2016. Most je řešen hybridní technologií tj. spojením visutého a závěsného mostu. Most je také kombinací železničního a silničního

Pylony na nichž most drží jsou vysoké 322 metrů, mostovka je široká 58,5 metru, hlavní pole má délku 1408 metrů a celková délka mostu je 2164 metrů.


ZDROJE